Klaar voor de toekomst
Klaar voor de toekomst
“Die jeugd van tegenwoordig…” Het is van alle tijden dat volwassenen met gemengde gevoelens de opkomst van een nieuwe generatie bekijken. De jeugd denkt en handelt anders dan hun voorgangers hebben gedaan. En op welke manier kan dat goed uitpakken?
Maar of we nu negatief of positief tegenover een nieuwe tijdsgeest staan: de ontwikkeling ervan is niet te stoppen. Inspelen op de kenmerken van nieuwe generaties is dan ook een must.
Met de Generation Journey bieden we u nieuwe handvatten om uw organisatie voor te bereiden op de toekomst. We verdiepen ons in verschillende kenmerken per generatie. En helpen u drijfveren achter gedrag te herkennen.
Ontdek de kansen. Omzeil de valkuilen.
Maak kennis met de Generation Journey.
Veel organisaties worstelen met de opkomst van de generaties Y en Z. In de praktijk blijkt het lastig om nieuwe doelgroepbehoeften te herkennen en hierop in te spelen. Waar gaat het mis?
Een valkuil is om te focussen op het gedrag van jongeren. Dit kan leiden tot verkeerde veronderstellingen. Een voorbeeld. In vrijwel iedere beschrijving van de generaties Y en Z komt het begrip digital natives voor. Voor jongeren is het onderscheid tussen online en offline verregaand vervaagd.
Bedrijven spelen hierop in door te investeren in apps, websites en slim social media gebruik. Helaas vergeten ze daardoor soms welke behoefte maakt dat jongeren doorlopend online zijn. Zowel Y als Z willen namelijk alles op ieder moment eenvoudig en direct kunnen regelen.
Het voorbeeld laat zien dat niet de vorm (online communicatie) leidend is. Het is belangrijk op zoek te gaan naar de achterliggende drijfveren en motieven. Er zijn daarom nieuwe inzichten nodig om succesvol in te spelen op de wensen van nieuwe generaties. Deze inzichten kunnen geboden worden door de methodiek van de Generation Journey.
Er zijn de laatste jaren veel artikelen geschreven over de kenmerken van de generatie Y. Niet zelden zijn deze artikelen geschreven door millennials zelf. Dat klinkt logischer dan het is.
Om te weten waarin nieuwe generaties zich onderscheiden van hun voorgangers, is het belangrijk te weten hoe de denk- en leefwereld van vorige generaties eruit ziet.
Deze kennis ontbreekt bij jongeren, maar kan in samenspel met oudere collega's snel worden verzameld. Zo ontstaat een goed inzicht op welke terreinen aanpassingen binnen een organisatie gewenst zijn.
De Generation Journey bestaat uit drie bouwstenen. We stellen ze hier kort aan u voor. Op de komende pagina's wordt iedere bouwsteen nader toegelicht.
Iedere 10 tot 15 jaar staat een nieuwe generatie op. Een groep leeftijdsgenoten met gedeelde ervaringen, overtuigingen en voorkeuren.
Generaties doorlopen verschillende levensfasen. Iedere generatie geeft op eigen wijze invulling aan o.a. jeugd, ouderschap, carrière en oude dag.
Hoe groter een groep generatiegenoten is, hoe sterker de stempel is die de generatie op organisaties en maatschappij drukt.
Door in te spelen op de specifieke kenmerken van een generatie, rekening te houden met levensfase afhankelijke behoeften en de omvang van de gekozen doelgroep kan dienstverlening worden aangepast aan de eisen van de toekomst.
De komst van een nieuwe generatie staat garant voor verandering. Maar wat is een generatie precies? Vaak wordt verwezen naar de verbondenheid die een groep leeftijdsgenoten heeft.
Deze verbondenheid ontstaat door de combinatie van:
Deze mix maakt dat iedere 15 jaar een nieuwe generatie opstaat. In de literatuur worden verschillende generatie indelingen gehanteerd. Dit komt met name door verschillende definities in Europa en de Verenigde Staten. Binnen dit boek hanteren we de Europese indeling.
Zoals gezegd worden binnen een generatie verschillende waarden en drijfveren gedeeld. Deze collectieve waarden overstijgen vanzelfsprekend niet altijd de individuele keuzes. Maar onderzoek van de Universiteit van Tilburg (1999) en het Sociaal Cultureel Planbureau (2010) toont aan dat 75 tot 80% van de Nederlanders zich herkent in het eigen generatie-stereotype.
De verschillende generaties op een rij:
Gezagsgetrouw. Doen wat er verwacht wordt is een groot goed.
Bron: Bontekoning 2012
Tijdens ons leven doorlopen we verschillende fasen. Dat geldt voor mensen individueel. Maar ook voor complete generaties. Wanneer een generatie een volgende levensfase bereikt, is een stap in de Generation Journey gezet.
De Generation Journey geldt voor organisaties als voorbode voor verandering. Op de werkvloer, waar nieuwe medewerkers een nieuwe tijdsgeest introduceren (zoals nu het geval is met de Millenials). Maar minstens zo sterk in het onderwijs, waar een nieuwe generatie leerlingen en ouders vraagt om nieuwe impulsen. Of in de zorg, waar een nieuwe generatie patiënten en mantelzorgers nieuwe wensen en eisen stelt.
Door te onderzoeken hoe nieuwe generaties met hun aanstaande levensfase omgaan kunnen organisaties voorsorteren op veranderende behoeften in de markt.
De stap naar een nieuwe levensfase is vanzelfsprekend en onontkoombaar. Maar dit maakt de journey nog niet altijd eenvoudig. Iedere generatie krijgt met eigen uitdagingen te maken.
De generatie X kreeg ooit het label Verloren generatie, vanwege de destijds slechte arbeidsmarkt voor jong volwassenen. Op dit moment is er werk voldoende. Maar de Generatie Y moet op andere terreinen een weg vinden binnen de levensfase Jong volwassenheid.
Met name het vinden van een juiste balans in het leven blijkt uitdagend, zoals ook in deze video wordt getoond.
Het is van belang om voorbij de generaties en levensfasen te kijken. Een belangrijke volgende variabele is leeftijdsopbouw.
In Nederland zijn de Babyboomgeneratie en Generatie X bovengemiddeld vertegenwoordigd in de bevolkingspiramide. Dat maakt ze invloedrijk. Letterlijk, door hun stemrecht. Maar ook economisch: het belang van de oudere consument stijgt nu ze een groter aandeel in markt vormt.
De vergrijzing speelt ook binnen organisaties een rol. Op de werkvloer worden leidende rollen vaak ingevuld door ervaren krachten. Daardoor hebben Mid- en Laat volwassen medewerkers van nature een sterke invloed. Nu de balans jong/oud op de werkvloer door de vergrijzing verder verstoord raakt, bestaat het risico dat organisaties minder openstaan voor de ideeën van nieuwe generaties.
Waar Nederland vergrijst, daar spelen de generatie Y en Z in opkomende economieën juist een hoofdrol. Het is daarom van belang per organisatie te bepalen hoe het eigen werkterrein eruit ziet. Dit is een mix van:
Bedenk dat iedere generatie een eigen invulling zal geven aan een levensfase. Door hierop voor te sorteren bereidt u uw organisatie voor op de toekomst.
Iedere nieuwe generatie die zich aandient heeft een eigen, vernieuwende blik op de invulling van een levensfase.
Dat geldt niet alleen tijdens de jeugdjaren, maar ook op latere leeftijd.
Nieuwe generaties hebben unieke motieven in het leven en handelen daar ook naar. Om deze ontwikkeling op betrouwbare manier in kaart te brengen hebben we u kennis laten maken met de Generation Journey.
Organisaties kunnen de Generation Journey tastbaar maken met behulp van een uitgebreide set technieken. Variërend van kwalitatief onderzoek tot propositie- en servicedesign.
De methodiek beperkt zich niet tot een focus op leeftijd en levensfase. De slag wordt gemaakt om waarden en drijfveren van een generatie te koppelen aan concrete behoeften. Zo ontstaan verbeterde combinaties van diensten die optimaal aansluiten bij de generaties van vandaag en morgen.
Bij adviesbureau Diversions draait het om groei. Wij helpen organisaties klaar te staan voor de klant van vandaag en morgen. Dit doen we door klantbehoeften in kaart te brengen en deze te vertalen naar concrete kansen. Zo leggen we de basis voor de doorlopende verbetering van dienstverlening en proposities.
De meeste businessvraagstukken vereisen een oplossing op maat. Sleutel tot succes daarbij is de nauwe samenwerking met onze opdrachtgevers.
We werken graag vanuit projectteams waarbij kennisopbouw en –overdacht een vaste plek krijgen. Zo benut u alle kennis die wij in huis hebben.
Diversions heeft met de Generation Journey een methodiek ontwikkeld om in te spelen op de wensen van nieuwe generaties. Hierbij kijken we onder andere naar:
Wilt u in gesprek over de Generation Journey? En ontdekken welke mogelijkheden er zijn voor uw organisatie om op generatievraagstukken in te spelen? Bel dan direct met één van de generatiespecialisten van Diversions: (055) 203 21 93.
Regentesselaan 7
7316 AA Apeldoorn
055 20 32 193